VANLIGA FRÅGOR!
Vad kostar hämtning av fordon?
Vi hämtar fordon i hela Östergötlands Län helt kostnadsfritt.
Vad behöver jag för att skrota mitt fordon?
För att skrota ditt fordon behöver du registreringsbevis (del 2, dvs den gula delen) och giltig ID-handling, körkort eller pass. Saknar du registreringsbevis kan du beställa det på Transportstyrelsen, då tar det ett par dagar för att få hem det.
Vad får jag för mitt fordon när jag skrotar den?
Vi hämtar ditt fordon gratis. Om du själv lämnar den här får du dessutom betalt. Om du däremot har eventuella tillgodohavande av fordonsskatt och försäkringspremie återbetalas detta från Transportstyrelsen respektive försäkringsbolag till registrerad fordonsägare.
Kan jag lämna in fordonet själv?
Absolut. Du hittar oss på Rönögatan 14, 582 78 Linköping. Vi har öppet Måndag – Fredag 8.00 – 17.00. Du kan också ringa oss på 013-13 60 88 eller 076-040 88 50. Du kan även maila oss på info@ostgotabildemontering.se. Hos oss får du dessutom betalt om du själv lämnar fordonet hos oss.
Jag kan inte närvara vid avhämtning. Hur löser vi det?
Om du inte kan närvara vid hämtning av ditt fordon så kontakta oss på telefon så löser vi det tillsammans. Du når oss på telefon 013-13 60 88 eller 076-040 88 50. Du kan även maila oss på info@ostgotabildemontering.se.
Vad innebär det att lämna sitt fordon för demontering hos Östgöta Bildemontering?
Att lämna sitt fordon till oss för demontering innebär att vi plockar isär fordonets delar för att återvinna och återanvända det mesta möjliga av bilen. Vi tycker att det är en viktig del av fordonets livscykel.
Vad händer med mitt fordon när ni hämtat det?
När vi hämtar ditt fordon utfärdas vi ett mottagningsbevis som sedan skickas till Transportstyrelsen. Beviset innebär att äganderätten till fordonet går över till Östgöta Bildemontering som sedan ansvarar för att skrotningen sker på ett korrekt sätt. När vi skickar in beviset till Transportstyrelsen kommer vi även avregistrera den. Det innebär att bilen är skrotad och inte kan brukas längre. Dessvärre skickas inte ett brev från Transportstyrelsen ut men du kan se om ditt fordon är avregistrerat på deras App eller hemsida.
Kan jag köpa bildelar hos er?
Ja, kontakta oss och berätta vilken del du söker efter så försöker vi hjälpa dig
Jag har en utlandsregistrerad bil. Kan jag skrota den hos er ändå?
Ja, vi på Östgöta Bildemontering tar emot utlandsregistrerade bilar också. För att skrota bilen i Sverige behöver du som ägare av bilen ett skrotningsintyg från en auktoriserad bilskrot. För att vi ska kunna överlämna ett sådant intyg behöver vi fylla i uppgifterna, stämpla och signera för att det ska vara giltigt. Du som fordonsägaren ska avlägsna nummerskyltarna och bifoga dem med det utfärdade skrotningsintyget till myndigheten som ansvarar för registrering och avregistrering i det landet som berörs.
Min fråga finns inte med här. Kan ni hjälpa mig?
Självklart kan vi hjälpa dig med att besvara dina frågor! Maila oss på info@ostgotabildemontering.se eller ring oss, 013-13 60 88 eller 076-040 88 50. Du kan även gå in på Transportstyrelsens hemsida för att läsa mer om skrotning.
SÅ FUNGERAR DET!
Vi på Östgöta Bildemontering tycker det är viktigt att processen är enkel, miljövänlig och trygg för våra kunder.
01. Hämtning
Vi hämtar bilar i hela Östergötlands Län. Vi erbjuder en trygg, miljövänlig och gratis hämtning av ditt fordon! När vi bestämmer en tid för hämtning av fordon ser vi till att den fungerar för alla parter. När vi hämtar bilen får du ett mottagningsbevis av oss. Kan du inte närvara vid upphämtning, ta kontakt med oss så ser vi till att hitta en smidig lösning
02. Registreringsbevis
För att skrotningen av din bil ska ske på ett korrekt tillvägagångssätt krävs det att du har registreringsbevis (del 2, dvs den gula delen). Vid överlämnandet av fordonet behöver du kunna legitimera dig. Om du saknar registreringsbeviset måste du beställa ett nytt från Transportstyrelsens hemsida eller på telefon 0771-25 25 25
03. Boka hämtning
Hos oss kan du enkelt boka en kostnadsfri hämtning av ditt fordon. Du behöver bara fylla i formuläret och klicka på skicka. Sen tar vi över och du behöver inte tänka på något annat förutom registreringsbevis (del 2, dvs den gula delen) och legitimation. Om vi har frågor kontaktar vi dig.